יום חמישי, 2 באוקטובר 2014

כוחות הקסם של הכתיבה.

לכל אותם המבואסים שלא היה מפגש השבוע, אחרי שהוחמאתי מאוד על האהבה שלכם לסדנא, והרצון לכמה שיותר מפגשים, חשבתי שגם ללא מפגש פרונטאלי, כזה שמביטים בו בלבן של העיניים, ניתן להיפגש וירטואלית, ולהביט יחד בלבן של עמוד האינטרנט המרצד. אז חשבתי לכתוב מעין הקדמה, שלטעמי אומרת כמעט הכל. אני רוצה לדבר בשורות הבאות על ההשפעה העצומה, והכמעט מיסטית, שיש לכתיבה.

את השפעת הכתיבה- זו הכוללת את הספרות, התיאטרון, הקולנוע, ושאר אמצעי העברת הסיפורים, ניתן וצריך לבחון בשני היבטים מקבילים. ההיבט הראשון הינו בחינת הספרות במימד העבר. הכתיבה, כחלק חשוב ומרכזי מהתרבות האנושית, משקפת עבורנו תמונה טובה ודי אובייקטיבית לתחושות ולמחשבות של הדור בו היא נכתבה והוצגה. חקר המדיה הינו כלי חשוב ומרכזי בחקר התקופות הקודמות לנו. שהרי סיפור או תסריט של תקופה מסוימת, יכול להוות עבורנו פרצה בחומת הזמן. דרך פרצה זו ניתן לעקוף את קירות הבטון התקופתיות, הקירות אשר מבהירות לנו כי איננו יכולים לדעת מה אירע בעבר, כיוון שאנו חיים ונושמים תרבות ומסרים אחרים, ולהיכנס לאווירת התקופה המדוברת. דרך המדיה האווירה התקופתית נחשפת בעוצמה רבה. שהרי המילים אותם כתבו, הם מראה לחלומות אותם חלמו והרצונות אליהם השתוקקו בני התקופה. בעזרת חקר היסטורי של המהפכה הצרפתית,

כדוגמא, ניתן רק לדמיין אך לא להבין. שהרי טענות ציניות שבוחנות את הממצאים תמיד יניחו כי הם בוחנים באור החשיבה המודרנית את מה שנמצא. אך ראו כמה ניתן ללמוד על המהפכה הצרפתית בזכות "בין שתי ערים" של דיקנס. איך התרבות, התחושות, המחשבות והאהבות קמות ועולות כנגד הקורא, ויוצרות את התחושה שניתן להבין מה היה פעם, למרות עולם ותרבות משתנה.

ההיבט הנוסף, שמשלים את היבט העבר, הוא בחינת הספרות במימד העתיד. שהרי ככל שהיטיבה המדיה לתאר את הלבבות בתקופתה, היא גם חינכה וכישפה את הלבבות הצעירים לעתיד. המדיה לא רק הושפעה מהתחושה הקיימת בתקופה מסוימת, אלא גם יצרה את התחושות שיפעמו בקרב האוכלוסייה בעתיד. המדיה הכניסה לתודעת הדור הצעיר את הערכים עליהם הוא יגדל. המדיה עיצבה במו ידיה תפיסות מדיניות ואנושיות, משמעויות ואידיאולוגיות. ספרי ילדים עיצבו את עולם הדמיון והמחשבה הצעירה. סרטי נוער הסבירו לדור החדש איך הוא צריך לתפוס את עצמו ואת עולמו החדש. עלילות תיאטרליות שיקפו בפני הדור הוותיק את עולמו הישן, והציגו באור אחר את תפיסת עולמו.


עבר הווה ועתיד שמתחבאים בתוך כריכה אחת.

היבטים אלו מתערבבים ומתחברים, כאשר אנו ניגשים לבחון את השפעת הכתיבה. שהרי על יצירה שהשאירה חותם ממשי בעולמינו, צריך להתבונן במשקפיים מיוחדים. כפי שאותה יצירה השאירה חותם שניצח את מימד הזמן, כזה שביטא את העבר, ריגש את ההווה, ויצר את העתיד, כך גם המבט הבוחן את יצירה זו נדרש להצטייד במשקפים מיוחדים אלו. משקפי תלת מימד. משקפיים הרואות את מימד העבר שהביא את היוצר לחוש וליצור את המילים המיוחדות בהם רקם את יצירתו. משקפיים הרואות את מימד ההווה, וההשפעה המידית על תחושות והלכי רוח בתקופה בה היצירה פורסמה. ומשקפיים הרואות את מימד העתיד, ויכולות להבחין בהשפעות היצירה על החינוך ויצירת הפרספקטיבות והנרטיבים גם שנים רבות לאחר כתיבתה.  

כך הכתיבה היא כלי שאין שני לו. היא כמו מכונת זמן שיכולה לדלג בין עבר, הווה ועתיד. היא היסטוריון משופם וחמור סבר הבוחן את מה שהיה. היא עתידן בעל משקפים גדולות ועבות המנסה לצפות את העתיד. היא האוויר שאנו נושמים כעת, ברגע זה. היא האוויר שנשמו הקודמים לנו. היא האוויר שינשמו אלו שיבואו אחרינו. כך, במשך אלפי שנים היא נושמת ורושמת את האנושות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה